Augustine
mempunyai tempat tersendiri dalam sejarah falsafah. Sebagai seorang ahli
falsafah dan ahli teologi, Augustine membuat satu titik perubahan dalam sejarah
pemikiran. Mayer (1950) dalam bukunya
telah menamakan The Age of Augustine adalah kerana Augustine telah
meletakkan dasar-dasar bagi pemikiran Abad Pertengahan iaitu mengadaptasikan
Platonisme dengan idea-idea Kristian. Stuart Hampshire dalam pengenalan bukunya
The Age of Reason menyatakan bahawa falsafah adalah suatu kegiatan
berfikir manusia yang berterusan. Oleh itu beliau mengatakan beberapa pemikiran
Augustine adalah bertitik tolak daripada pemikiran-pemikiran tokoh falsafah
sebelumnya. Terdapat pelbagai pemikiran yang dibincangkan Augustine seperti
pendapatnya tentang Tuhan dan manusia, gereja, teori pengetahuan, teori tentang
jiwa, dan moral. [i]
Augustine hidup pada zaman apabila
asas keseluruhan masyarakat berada dalam pergolakan. Oleh itu, beliau banyak
menyumbangkan pandangan-pandangan teologi yang sangat berpengaruh dan penting bagi Gereja Barat.
Augustine dilahirkan di Thagaste (sekarang Algeria), Afrika Utara, pada 13 November
354. Ayahnya bernama Patricius, seorang kafir dan ibunya bernama Monica,
seorang penganut Kristian yang taat. Dalam bahasa Latin, Augustine dikenali
sebagai Aurelius Augustine. Pendidikan awal beliau ialah dalam bidang
tatabahasa dan aritmetik. Ketika berumur sebelas tahun, beliau telah dihantar ke
sekolah Madauros dan pada tahun 369 sehingga 370 beliau menghabiskan masa di
rumah dengan membaca. Pembacaannya melalui karya Cicero iaitu Hortensius
telah membawanya dalam bidang falsafah. Pada tahun 370, dengan bantuan rakannya
beliau telah pergi ke Carthage. Di Carthage beliau tinggal bersama seorang guru
wanita yang melahirkan seorang anak untuknya bernama Adeodatus.[ii]
Beliau kemudiannya mengajar retorik
di Thagaste dan Carthage, dan pada tahun 383 beliau berhijrah dari Afrika Utara
ke Rom bagi mencari pelajar yang lebih baik. Beliau berjaya memohon sebagai
seorang profesor retorik di Milan. Pada tahun 386 beliau tiba-tiba meletak
jawatan sebagai professor. Beliau meninggalkan cita-cita profesionalnya dan
telah dibaptiskan oleh Bishop Ambrose dari Milan pada 387, selepas menghabiskan
empat bulan di Cassiciacum di mana karya terawal beliau terhasil. Tidak lama
selepas itu, Augustine kembali ke Afrika
Utara, dan kehilangan anaknya pada 389. Pada tahun 391 beliau telah ditentukan
menjadi paderi kerana didesak oleh masyarakat di kota Hippo walaupun beliau sebenarnya
tidak berminat. Pada 395 beliau telah menjadi Bishop dan meninggal pada Ogos
430 di Hippo.[iii]
Hanya empat tahun daripada tujuh
puluh lima tahun kehidupan beliau telah menghabiskan masa di luar Afrika Utara
dan lima puluh tujuh daripada baki tujuh puluh adalah tempat-tempat seperti
Thagaste dan Hippo. Kedua-duanya ialah milik wilayah Rom. Walau bagaimanapun,
beberapa tahun Augustine banyak menghabiskan masa luar dari Afrika Utara yang
banyak memberikan pengaruh kepada pemikiran beliau. Karya terawal beliau ialah Soliloquia
(Soliloquies, 386/7). Karya utama beliau dalam falsafah Contra
Academicos (Against the Academicians, 386-387), De Libero
Arbitrio (On Free Choice of The Will, Buku I, 387/9; Buku II &
III, sekitar 391-395), De Magistro (On The Teachear, 38), Confessiones
(Confessions, 397-401), De Trinitate (On The Trinity,
399-422), De Genesi ad Litteram (On The Literal Meaning of Genesis,
401-415), De Civitate Dei (On The City of God, 413-427), dan Retractationes
(Reconsiderations, 426-427).[iv]
Teori Jiwa Menurut Augustine
Teori Jiwa Menurut Augustine
Terma-terma yang digunakan Augustine
untuk merujuk jiwa dalam karyanya tidak menunjukkan penggunaan yang sistematik
namun terdapat terma yang konsisten untuk diklasifikasi. Anima merujuk
kepada dua jiwa iaitu jiwa manusia dan jiwa haiwan. Anima atau Animus
boleh digunakan kerana tidak menujukkan perbezaan makna kepada jiwa manusia
secara umum.[v]
Dalam mengembangkan teorinya berkaitan jiwa, beliau mengambil perhatian untuk
menyatakan dua isu utama. Pertama, jiwa terletak dalam seluruh badan dan
menjadi penguasa yang aktif. Jiwa bukan sahaja memberi petunjuk dalam semua
persoalan daya dan pengetahuan, tetapi jiwa juga memaklumkan kepada badan
tentang dirinya. Kedua, jiwa menyediakan bukti yang paling kuat berhubung
dengan Tuhan. Jiwa adalah cermin kepada sifat Tuhan yang bukan material. Jiwa
juga berhubung dengan kebenaran tertinggi.[vi]
Oleh itu, Augustine menentang ajaran
yang menyatakan jiwa itu material. Augustine membuktikan jiwa bukan material dengan
mengatakan bahawa jiwa itu berada dalam badan. Jiwa tidak mempunyai bahagian,
namun jiwa mempunyai tiga kegiatan utama. Mengingat, memahami dan
ketidakmahuan. Oleh itu, jiwa menggambarkan the cosmic trinity.
Penciptaan jiwa menurut Augustine ialah jiwa itu diciptakan bukan daripada
proses memancar atau emanasi seperti teori Platonis. Penempatannya di dalam
badan bukan hasil atau akibat kejatuhannya, melainkan memang kewajaran atau
semula jadinya jiwa itu bertempat dalam badan jasmani. Jiwa tidak ada tanpa
badan, namun, jiwa tidak bergantung pada badan. Jiwa lebih tinggi daripada
badan atau jiwa itu lebih hakikat daripada badan.[vii]
Beliau juga menegaskan jiwa dicipta dan bukan material.
Perubahan keadaan jiwa manusia adalah satu ciri yang tidak hanya berfungsi
untuk membezakan ia daripada pencipta tetapi menjelaskan kemungkinan perubahan
moral, sama ada untuk lebih baik atau lebih teruk lagi. Dalam De Libero
Arbitrio III, Augustine pertama kali berfikir persoalan asal jiwa dengan
cara memberi tumpuan kepada kemungkinan tertentu. Beliau berbuat demikian sebagai
bantahan terhadap teologi anti-Manichean untuk menunjukkan bukannya
Tuhan yang bertanggungjawab dengan kehadiran kejahatan moral di dunia melalui
jiwa manusia itu.[viii]
Sebenarnya, asas doktrin Augustine adalah
dengan mengambil penekanan Platonik terhadap idea kebenaran sebagai titik
permulaan yang diguna pakai sepanjang abad pertengahan. Namun, Augustine
melampaui Platonisme dan Neoplatonisme dalam tiga aspek penting. Pertama adalah
untuk memanfaatkan idea atau konsep dalam jiwa adalah bersumberkan Tuhan. Tidak
seperti Neoplatonis, mereka tidak secara mudah meletakkan manifestasi kepada
Yang Satu tetapi terus mengatakan ia adalah hasil daripada tindakan Tuhan itu
sendiri. Dalam keadaan ini Augustine
melihat Tuhan itu sebagai pertama yang tidak boleh berubah dan jiwa itu
dapat menyedari Tuhan. Beliau mengemukakan kewujudan Tuhan itu daripada idea-idea
yang menetap di dalam jiwa. Namun, beliau tidak cuba menggambarkan Tuhan
melangkaui daripada ketetapan sifat Tuhan itu sendiri.[ix]
Kedua, pandangan Augustine bahawa
jiwa memahami idea-idea ini. Cara ini dengan illumination atau pencahayaan,
cahaya dalaman yang membolehkan jiwa untuk mengenali mereka. Dalam In the
City of God, Augustine menyatakan pencahayaan itu membolehkan jiwa
mengetahui tentang sesuatu. Tuhan mencurahkan cahaya pada jiwa manusia dan
menyebabkan jiwa itu mampu mengetahui kebenaran. Maka, bagi Augustine dalam
mencari kebenaran, Tuhan adalah guru. Aspek ketiga adalah keadaan semula jadi
jiwa itu sendiri. Augustine menyakini bahawa jiwa adalah substansi yang bukan
material. Beliau menganggap jiwa tidak boleh musnah dan penguasa pada badan.
Walaupun beliau tidak menyatakan secara spesifik pada tahap mana jiwa
diciptakan, beliau menolak bahawa jiwa wujud terpisah daripada badan.[x]
[i]
Ahmad Tafsir. 1992. Filsafat Umum: Akal dan Hati Sejak Thales Sampai James.
Bandung: PT Remaja Rosdakarya. hal: 68-79
[ii]
Ibid, hal:72-73
[iii]
Mendelson, Michael, "Saint
Augustine", The Stanford
Encyclopedia of Philosophy (Winter
2012 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =
<http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/augustine/>.
[iv]
Ibid
[v]
O’Daly. Gerard. 1987. Augustine’s Philosophy of Mind. Los Angeles:
University of California Press. hal: 7
[vi]
Gordon Left. 1958. Mediaval Thought: St. Augustine to Ockham. England: Penguins
Book Ltd. hal: 42
[vii]
Ahmad Tafsir. 1992. Filsafat Umum: Akal dan Hati Sejak Thales Sampai James.
Bandung: PT Remaja Rosdakarya. hal: 77-78
[viii]
Mendelson, Michael, "Saint
Augustine", The Stanford
Encyclopedia of Philosophy (Winter
2012 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/augustine/>.
[ix] Gordon
Left 1958. Mediaval Thought: St. Augustine to Ockham. England: Penguins
Book Ltd. hal: 40-41
[x] Ibid,
hal:41-42
No comments:
Post a Comment